Saturday 28 December 2013

Siput Babi




Siput ini memang senang kita jumpa di halaman rumah atau di kebun. Jom kita belajar sikit info mengenai haiwan yang selalu kita jumpa dan mungkin main semasa kanak-kanak. Nama saintifik siput babi ialah Achatina fulica.


Siput ini antara siput darat yang terbesar yang boleh mencapai sepanjang 20cm dengan diameter 12 cm. Ia ialah haiwan yang berasal dari timur benua Afrika seperti Tanzania dan Kenya. Ia haiwan herbivor namun boleh juga memakan tulang dari bangkai, pasir malahan sesama sendiri.


Siput ini tidak mempunyai banyak pemangsa kecuali umang-umang, itik dan juga babi hutan (mungkin sebab itu dipanggil siput babi?). Ia mampu menghasilkan 200 biji telur dan membiak 5-6 kali setahun. Siput ini bersifat hermaphrodite, iaitu mempunyai organ pembiakan jantan dan betina . Ia boleh hidup sehingga 5-6 tahun malahan ada yang hidup sehingga 10 tahun. Ia boleh berhibernasi sehingga 3 tahun di persekitaran panas dengan menyalut badannya menggunakan mukus.





Mukus siput babi boleh membawa jangkitan dari tikus yang menyebabkan manusia menghidap eosinophilic miningitis yang selalunya terjadi apabila manusia memakan siput ini akibat cara memasak yang tidak sempurna. Di afrika, siput ini menjadi sajian rakyat di sana. Selalunya siput ini dikawal dengan menggunakan racun metaldehyde namun ia memberi kesan kepada tanah dan haiwan lain. Sebagai alternatif Iron phosphate boleh digunakan untuk membunuhnya, ataupun kita taburkan saja garam!


Jadi kita boleh makan tak? Mengikut Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan, ia hanya harus diternak untuk dieksport sebagai bahan makanan. Memandangkan kita banyak mengikut ajaran Imam Shafie, siput babi dianggap khabisah kerana apabila mati ia tergolong sebagai bangkai. Untuk penerangan lanjut boleh pergi ke laman web e-fatwa.









0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...