Monday 27 August 2012

Pelbagai Jenis Oren



Di Malaysia lazimnya limau yang kita kenal ialah limau nipis, limau purut, limau bali, limau kasturi. Tapi, kali ini nak tunjukkan limau-limau luar negara yang mungkin kita jarang atau tak pernah tahu sebelum ini.


Untuk pengetahuan korang, limau berasal dari Asia Tenggara atau lebih tepat lagi China. Antara limau yang ada ialah :



Blood Oranges
Ini mesti ramai tak pernah lihat, inilah limau darah atau nama inggerisnya Blood Oranges yang banyak ditanam di Sepanyol dan mudah dikenali kerana isinya yang berwarna merah. Warna merah oren ini disebabkan oleh kandungan Anthocyanins iaitu sejenis Antioxidant. Ia dikatakan menghasilkan jus oren paling sedap di dunia. Buah ini dijumpai di kepulauan Sicily pada kurun ke-15.








Navel Oranges

Isi buah yag lebih kecil berada di bawah seperti 2 biji buah digabungkan
Ini pula Navel Oranges yang mudah dikenali dengan bonjolan di hujung buah seakan-akan oren mini apabila dikupas. Ia mungkin berasal dari Portugis dan terjadi akibat mutasi genetik yang menyebabkan ia tidak mempunyai biji. Oleh itu, sejak dijumpai pada 1818, pokok ini dibiakkan melalui keratan batang atau tut.






Valencia Oranges


Valencia Oranges antara jenis oren yang mudah didapati di pasar raya negara kita. Ia dihasilkan oleh William Wolfskill dari Amerika Syarikat. Buah ini diambil sempena nama bandar Valencia, Sepanyol dan dikatakan berasal dari India yang terkenal dengan buah oren yang manis. Buah oren ini selalu digunakan untuk menghasilkan jus oren kerana rasanya yang manis, mempunyai banyak jus dan warna orennya yang pekat.





Grapefruit

Grapefruit dikenali kerana rasanya yang pahit. Saiznya seperti limau bali. Ketika dijumpai ia dinamakan Forbidden Fruit dan dikatakan berasal dari Barbados. Ia mempunyai pelbagai warna isi antaranya oren, merah, merah jambu dan kuning.


kuning/hijau?




6 comments:

Baru tahu pasal limau isi merah ni. Sebab masa potong isinya merah...Manis pulak

good info...baru tahu ada byk buah oren dlm dunia nie...terima kasih infonya

Dapat jugak tahu info buah oren....Boleh lah saya bagitahu jenis oren dengan kawan saya

Sdr.. rasanya china bukan asiatenggara tetapi 'asiajauh' (far-east) kalau tak silap la.

First time makan tapi kenapa rasanya pahit kelat.. beli limau Sunkist entah knpa msuk sebijik nie.. rupa isi dia mcm limau bali, rasa pahit kelat mcm kulit limau bali, urat limau pon sama dengan limau bali

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...