Monday 21 November 2011

Batu Bersurat Singapura?



Korang tau tak, di Singapura ada batu bersurat? Ha….. bukan Terengganu jer ade, Singapura mau juga ada ma….




Dijumpai ketika membersihkan hutan di kawasan yang dipanggil Rocky Point di Muara Sg Singapura pada Jun 1819. Batu tersebut mempunyai ketinggian 10 kaki (3 meter) dan lebar 9 – 10 kaki (2.7 ke 3 meter) ketika di jumpai.



Usaha untuk menterjemah tulisan di batu tersebut sering menemui kegagalan. Ramai pihak termasuk Stamford Raffles sendiri cuba untuk menafsirkan tulisan tersebut. Kedudukan batu itu amat aneh dan terdapat inskripsi yang sukar dibaca terukir pada batu. Mereka cuba menggunakan asid untuk menimbulkan tulisan tetapi masih sukar dibaca. Ada yang mengatakan tulisan tersebut adalah Pali (William Bland), Tamil (James Begbies), Kawi (Laidlay) , Sanskrit dan Jawa Purba (Kern).


Wahid Sate Sebagai Badang




Catatan pegawai Stamford Raffles juga menceritakan penemuan satu batu yang amat besar di muara sungai Singapura. Pegawai Inggeris ini menyimpulkan batu besar itu adalah batu yang pernah diangkat oleh Badang, satu watak legenda . Lagenda tersebut mengisahkan pertarungan antara Badang yang mewakili Raja Singapura dengan Nadi Vijaya Vicrama yang mewakili Raja Benua Keling yang bertanding mengangkat batu besar di hadapan dewan raja. Hadiahnya merupakan 7 buah kapal penuh dengan harta.Vicrama hanya mampu mengangkat batu separas lutut manakala badang pula berjaya melontarkan batu tersebut ke muara sungai singapura!






Manakala menurut Sulalatus Salatin karangan Tun Sri Lanang, dinyatakan dengan jelas mengenai seorang raja yang bergelar Raja Suran yang telah menakluk seluruh Tanah Melayu sehingga sampai keTemasik. Di Temasik beliau telah membuat suatu monkor (petikaca) dan masuk ke laut. Setelah itu, Raja Suran, dikatakan telah mendirikan satu batu bersurat yang menceritakan segala kisah penaklukannya, termasuk peristiwa baginda masuk ke dalam laut.




Diletupkan pada tahun 1843 atas arahan Kapten Stevenson untuk melebarkan muara Sg Singapura dan memperbesarkan Pelabuhan Fullerton dan kuaters penginapan. Leftenan Kolonel James Low yang menentang pemusnahan tersebut sempat menyelamatkan tiga serpihan kepingan batu yang tertera inskripsi diatasnya.


Sekarang batu ini dipamerkan di Muzium Kebangsaan Singapura dan diiktiraf sebagai salah satu dari sebelas HartaWarisan Negara (National Treasure).




0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...