Tuesday 20 March 2012

Bagi Yang Selalu Selsema!


Bagi yang mempunyai hidung sensitif seperti aku akan selalu bersin yang mengakibatkan selsema atau yang badannya tak dapat nak sesuaikan diri dengan cuaca yang kejap hujan kejap panas. Antara makanan yang sesuai untuk anda bagi membuatkan selsema cepat sembuh atau reda ialah:





Ubi Keledek

Mungkin agak pelik kenapa perlu makan ubi keledek, tapi ia memang elok untuk menghilangkan selsema. Ia membekalkan vitamin C dan A selain potassium serta kalsium.









Kacang Brazil
Kekacang! ia boleh meningkatkan sistem imun badan, tapi paling sesuai ialah kacang brazil yang mempunyai kandungan antioxidant yang tinggi atau almonds yang mempunyai vitamin E yang tinggi






Bawang Putih
Bagi yang mampu nak makan bawang putih mentah-mentah, boleh beli garlic kapsul yang dijual di farmasi, murah je sekarang ni.






Cili Benggala?
Cili benggala ini mempunyai kandungan vitamin C yang tinggi daripada oren, selain itu ia membekalkan anda dengan air untuk menggantikan badan yang terhidrat tuh







Cendawan
Jangan makan cendawan yang boleh buat korang high pulak! cendawan mempunyai beta-glucan yang penting untuk sistem imun badan anda.







Dark Chocolate

Paling best, dark chocolate. Makanan yang mengandungi koko ini dapat membantu sel T anda untuk melawan  virus yang menyebabkan selsema dalam badan anda.







Madu
Jangan dilupakan madu lebah memang baik untuk kesihatan. Madu lebah yang mampu menyekat pertumbuhan bakteria boleh dibancuh dalam air panas. Jangan lupa guna sudu plastik, Dr. Fadzilah Kamsah kate sudu besi menyebabkan khasiat madu hilang.






Jangan dilupa minum banyak air untuk ganti air yang hilang dari badan






1 comments:

This comment has been removed by a blog administrator.

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...