Tuesday 10 January 2012

Kura-kura Forever Alone



Inilah dia Lonesome George, kura-kura terakhir dalam spesis dia iaitu Chelonoidis elephantopus di Pulau Galapagos. Sebab ape kura-kura ni spesel?sebab ni salah satu haiwan yang Charles Darwin untuk terbitkan idea pasal evolusi. Punca ia pupus akibat diburu sebagai daging untuk pelayar yang memburu ikan paus.


Umur kura-kura ni dalam lingkungan 150 tahun okeh! Siap disediakan 2 ekor kura-kura betina supaya die membiak, malangnye sebab dah tua sangat, payah die nak ade mood untuk mengawan. Kalau menjadi pun telur yang dihasilkan tak menetas.


Tapi baru-baru ni,saintis jumpe spesis kura-kura yang hybrid dengan spesis George ni yang rata-rata baru berumur 15 tahun, so mungkin ade lagi geng die ni di Pulau Isabela sebab jangke hayat kura-kura kan lame. Hebat kura-kura ni berjaye menyorok dari dijumpai saintis selama 150 tahun!


Perasan tak Pulau Tortuga?Pernah disebut dlm Pirate of Caribbean



Macam mana tibe-tibe ade kure-kure kat pulau tu?mungkin ketika zaman dulu pemburu paus tangkap kure-kure sebagai makanan, dan lepaskan atau dibuang di pulau lain ketika berlabuh. Kita tunggu berjaya ke tidak Lonesome George jumpa pasangan sebelum die pupus...

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...