Sunday 25 November 2012

Aktiviti Internet Kita Diperhatikan?





Adakah korang semua pasti akaun Facebook, email, Linked, Blogger  atau apa-apa aplikasi sosial yang yang korang gunakan tidak mengintip data history, apa yang korang click dan like?




Menurut laporan siasatan di Amerika Syarikat, kebanyakkan syarikat laman sosial akan menggunakan biodata korang, apa yang korang like, click dan search, apa yang korang beli, gambar korang dan biodata apa yang korang like akan dijual bagi pihak ketiga jika anda menggunakan laman sosial tanpa disedari. 



Bagi yang tidak kisah tiada apa yang perlu dirisaukan, namun bagi yang risau maklumat diri digunakan sesuka hati atau yang rasa diri sudah tiada privasi boleh cuba download application ini yang akan membantu korang melindungi maklumat korang : https://www.privacyfix.com/start


Apabila korang semua menggunakan ini, dia akan tunjukkan berapa banyak Facebook mendapat keuntungan dari aktiviti korang di Facebook dan peratus Facebook menjejaki ativiti melayari internet korang. (Terasa macam paranoid pulak!haha)




Tetapi hati-hati guna, jangan semua benda nak di block guna software ini, nanti ada laman internet yang korang guna tak boleh buka. Kalau yang suka main game di Facebook, jangan block apps yang korang masih main, cuma delete game yang korang dah berhenti agar maklumat diri tidak digunakan bagi pembuat apps itu untuk dijual syarikat barangan, kad kredit, telekomunikasi dan lain-lain.


Korang boleh lihat sendiri contoh dibawah:













0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...