Sunday 7 April 2013

Pencuri Sirap?



Sirap yang dicuri bukanlah air sirap yang kita selalu pesan di kedai makan tetapi Sirap Maple yang selalu digunakan untuk makan penkek atau waffle di kedai. 






Ini contoh cara sirap maple diambil dari pokok, unik kan? Kalau di negara kita, mungkin boleh disamakan dengan cara mengambil gula kabung? Sirap ini akan terhasil apabila cecair dari pokok di panaskan dengan dapur kayu.


Dengan harga mencecah 50 Dollar untuk satu gallon (lebih kurang 3.7 liter), banyak pokok maple di hutan-hutan US dan Kanada menjadi mangsa pencuri sirap maple, sehingga pokok yang tumbuh di kawasan kubur pun dicuri.


Pokok itu dalam hutan, kenapa dikata mencuri pula? Sebabnya mereka akan tebuk lubang dalam-dalam bagi mengeluarkan sirap maple itu dengan cepat dan banyak, pokok tersebut tidak dapat lagi digunakan kayunya untuk membuat bahan-bahan bermutu seperti kayu perabut, kabinet, kayu-kayan tetapi hanya boleh digunakan untuk dijadikan bahan untuk loji biomass. Pokok itu juga lebih terdedah kepada jangkitan penyakit dan mati.



Pokok Maple






P/s: Kalau di negara kita, yang selalu dicuri ialah pokok getah dan kayu gaharu, nampak setiap negara ada masalah masing-masing yek





0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...