Tuesday 12 February 2013

Fakta Ringkas KauTahuTak: Edisi 6



Fakta Ringkas KauTahuTak: Edisi 6


Kembali di laman sesawang Kau Tahu Tak setelah cuti...berapa banyak kali cuti da......



1. 123,000,000 kereta dipandu setiap hari di Amerika Syarikat! patut la petrol cepat habis...



                                      
                                                               Monumental Axis, Brazil

2. Sebanyak 160 kereta boleh dipandu bersebelahan antara satu dengan lain di Monumental Axis, Brazil merupakan 'urban legend' semata-mata kerana ianya hanya mempunyai 6 lanes setiap jalan menjadikan ia 12 lanes secara total.walaupun demikian ianya tetap masuk Guinness Book of Record sebagai jalan yang mempunyai divider tengah paling lebar di dunia! 12 lanes kompem memang tak akan jam kat sini.





3. 99% berat sistem solar bertumpu di matahari sahaja



                                     




                                                                I'm not impress...........

4. Ramai suka kucing? mestilah, jadi ini fakta ringkas untuk anda..kucing mempunyai 32 otot di bahagian telinga...sahaja...jika dibandingkan dengan manusia yang mempunyai satu!



5. lembu menghasilkan 200 kali ganda kekerapan menghasilkan gas dari purata manusia biasa. mak ai, kesian orang yang menternak lembu.




6. setiap individu yang bekerja kuat akan menghasilkan purata 4 galon peluh dan mereka tidak menyedari kerana akan disejat terlebih dahulu.


7. untuk manusia komposisi air dalam badan adalah 70% (lebih kurang) tetapi bagi jellyfish aka obor-obor komposisi badan nya adalah 95% adalah air..ni baru betul 'aqua'


8. apakah panggilan bagi 1/1000000000000 daripada 1 saat (lebih kurang macam ni la), jawapannya adalah 'jiffy'. ianya diperkenalkan untuk mengukur pergerakan cahaya dalam 1 centimeter (33.3564 pico saat).


9. Tau sedu? manusia yang bernama Charles Osborne bersedu selama 68 tahun dari 1922–1990...ini seriously lama betol sedu die ni.


10. anda semua pernah dengar MODEM kan? ala..yang untuk sambung internet tu...hah, perkataan modem berasal dari gabungan ayat MOdulate dan DEModulate ;)

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...