Friday 30 November 2012

Bagaimana Cincau Dibuat??




Cincau adalah bahan yang selalu kita jumpa dalam abc, cendol atau dalam minuman cincau sendiri. Seumur hidup ini, korang terfikir tak macam mana rupa cincau atau bagaimana la cincau ini dibuat dan diperolehi??



















Semua gambar yang korang lihat di atas adalah pokok yang akan diproses menjadi cincau. Nama pokok ini ialah Mesona Chinensis yang tergolong dalam pokok pudina. Pokok ini banyak ditanam di Asia Tenggara terutamanya di China dan Taiwan. Pokok ini senang tumbuh di kawasan yang berpasir dan kering dan selalunya di tanam di bawah pokok sebagai tanaman sampingan di ladang.











Pokok ini akan dikeringkan dahulu sebelum di rebus dengan kalium karbonat selama beberapa jam sebelum disejukkan dan dicampur sedikit tepung untuk menjadikannya jeli yang korang panggil cincau atau grass jelly.



Air cincau yg paling sedap pernah aku rasa


Cincau dikatakan boleh menyejukkan badan, menurunkan tekanan darah tinggi, menghilankan selsema dan di Vietnam, minuman ini di minum untuk meningkatkan kesuburan wanita. Manakala di Taiwan ia diminum panas dan dikatakan memberi kesan diuretic iaitu membantu mengeluarkan air kencing yang lebih banyak. Namun, tiada kajian mendalam dilakukan untuk mengenal pasti khasiat cincau.




5 comments:

betol ke cincau atau air daun ni ubat kencing manis???

Info Yang bermanfaat...

baik untuk darah tinggi dan cuci hati

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...