Thursday 27 September 2012

Apa Beza Kutub Utara & Kutub Selatan?


Apa perbezaan kutub utara dan kutub selatan? Pertamanya, ais di kutub utara akan cair pada musim panas dan kembali beku pada musim sejuk tetapi di kutub selatan  ais memang sentiasa ais. Tapi oleh kerana masalah Global Warming, ais di kutub utara tak sempat nak recover balik, so makin lama ais di kutub utara makin kurang. Kalau semua ais di kutub selatan cair,paras air laut boleh meningkat sebanyak 60 meter (Semua bandar jadi Atlantis)






2: Lapisan ozon yang berlubang di kutub selatan lebih besar berbanding kutub utara, sehingga 3 kali ganda besar US!Teruk kena radiasi kalau pergi ke sana.







3: Suhu di kutub selatan lebih sejuk berbanding kutub utara dengan suhu puratanya ialah -49 darjah celcius berbanding kutub utara -34. Rekod suhu paling rendah pernah dicatatkan di kutub selatan ialah -89.6 darjah celcius.








4: Kedua haiwan ini tidak pernah bertemu di tempat semula jadi mereka kerana beruang kutub hidup di kutub utara dan penguin di kutub selatan





Negara yang berebut kawasan Antartik

5: Hanya kutub utara di miliki oleh beberapa negara iaitu Rusia, US dan Norway yang dikatakan kaya dengan sumber minyak. Manakala kutub selatan tidak dimiliki oleh sesiapa kerana mengikut Perjanjian Antartik (1959). Namun, beberapa negara masih cuba menjadikan kutub utara milik mereka.






Ais yang makin menghilang di kutub utara

6: Walaupun sejuk, kutub utara diuduki oleh manusia seramai 4 juta orang seperti di bandar Barrow (Alaska), Tromso (Norway), Murmansk dan Salekhard (Rusia). Di kutub selatan, puak eskimo pun tak pernah jejak kesini melainkan para saintis yang datang untuk membuat kajian sahaja.








7: Kutub selatan mewakili 90% ais di Bumi dan membentuk 3/4 sumber air bersih. Ini mungkin menjadi perebutan bagi pelbagai negara kerana mempunyai simpanan air bersih yang besar pada masa akan datang berbanding kutub utara.







8: Kutub utara hanyalah ais tetapi kutub selatan adalah sebuah benua yang mempunyai tanah, gunung, lembah serta mempunyai gunung berapi yang aktif iaitu Gunug Erebus. Namun, kutub utara lebih menjadi perebutan negara -negara seperti Kanada, Greenland, Rusia, Iceland, Norway, Sweden, Finland dan US. Mungkin ia bakal menjadi lalu kapal dagang yang berharga apabila ais di kutub utara cair sepenuhnya.



1 comments:

This comment has been removed by a blog administrator.

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...