Saturday 26 May 2012

Misteri Valley of Death



Pertama sekali, di mana lembah kematian ini? Tempat ini berada di Siberia atau lebih tepat lagi di Yakutia. Walaupun nampak macam biasa je, tempat ini mengalami pelbagai objek-objek aneh yang dijumpai oleh pengembara, pengembala serta penyelidik.

Valley of Death ini tidak berpenghuni dan tiada haiwan berani masuk ke situ. Menurut penduduk peribumi di situ, kawasan tersebut telah disumpah serta sangat tidak sesuai untuk diduduki kerana tanahnya yang berpaya. Setiap kumpulan pengkaji yang datang ketempat ini akan jatuh sakit tanpa diketahui sebabnya dan hanya pulih apabila keluar dari tempat ini. Uji kaji yang dijalankan tidak menunjukkan sebarang kesan radiasi nuklear yang mungkin menjadi penyebab penyakit misteri itu.

Ada teori mengatakan ia akibat meteor yang sering terhempas di kawasan Valley of Death serta yang paling popular kesan meteor yang jatuh di Tunguska (1908) iaitu kawasan berhampiran Valley of Death yang memusnahkan seluruh kawasan hutan.








Kesan hentaman meteor yang sehingga kini tiada tumbuhan


Antaranya keanehan tempat ini ialah dakwaan seorang Geologist pada 1936 yang menjumpai struktur besi besar separuh bulat berwarna merah yang ditemui di situ. Beliau melaporkan penemuan pelik ini ke bandar Yakutsk, tetapi tiada siapa yang memberi perhatian.


Struktur pelik yang dijumpai ahli geologist



Mikhail Korecky mendakwa pernah pergi ketempat itu sebanyak 3 kali, iaitu pada 1933, 1937 dan 1947. Dia menjumpai 7 struktur besi separuh bulat dengan tumbuhan pelik disekitar struktur besi ini.

Pemburu bernama Evenki juga menemui struktur besi ini  pada 1971 dan menjumpai bangkai makhluk berwarna hitam kurus dengan 1 mata, dia sedia menunjukkan tempat makhluk itu ditemui namun penduduk sekitar tidak mempercayainya.

Ivan Mackerle juga baru-baru ini menjalankan kajian  di Valley of Death dengan bantuan penunjuk jalan sebelum ditinggalkan kerana takut melihat keadaan muka bumi yang berbeza. Semasa mencari, mereka tiba di satu kawasan yang menyebabkan kompas mereka hilang arah. Ivan menjumpai struktur besi seperti yang dikatakan tetapi mendapati ia makin tenggelam ke dalam tanah. Ketika pasukannya cuba menggali, hanya Ivan yang mula berasa pening, pengsan, sesak nafas serta hilang keseimbangan badan. Kerana keadaan Ivan tetap sama setiap hari, mereka akhirnya pulang. 


Taksiran Ivan mengenai besi separuh bulat mungkin bagunan yang tertanam



P.S: Kalau nak tahu lebih lanjut boleh cari di Youtube untuk video penjelajahan ke Death Valley

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...