Monday 16 April 2012

Bila Jigsaw Puzzles Dibuat?



Jigsaw puzzles tidak wujud ketika zaman Mesir diperintah Firaun mahupun ketika zaman-zaman dahulu kala, tetapi dicipta ketika pemerintahan King George III, iaitu 1767 oleh seorang pelukis peta bernama John Spilsbury. Beliau melekatkan peta diatas sekeping papan dan memotong papan berkenaan mengikut bentuk negara. Ketika itu, ia digunakan sebagai pembelajaran dalam bidang geografi.




Jigsaw Puzzle pertama yang direka oleh John Spilsbury


Setelah peredaran zaman, jigsaw puzzle tidak lagi dibuat dengan menggergaji blok kayu tetapi dibuat menggunakan kadboard. Bagi jigsaw berkualiti tinggi, ia akan dibentuk menggunakan pemotong laser. Jigsaw puzzle mula popular ketika era Great Depression iaitu pada tahun 1920-an hingga 30-an akibat kejatuhan ekonomi dunia. Ia dijual dengan murah, oleh itu mampu dibeli oleh orang ramai yang tidak mempunyai duit serta sesuai untuk mengisi masa lapang bagi golongan dewasa yang menganggur. 



Knight at Stavely Castle


Jigsaw puzzle boleh mencecah ribuan ringgit jika ia dibuat ketika era Spilbury ataupun seperti puzzle 'Knight at Stavely Castle' yang berharga 9 ribu dolar! Ia direka oleh syarikat Stave Puzzles dan boleh dibeli secara online. Sebab apa mahal sangat? Sebab ia adalah puzzle 5 lapisan, pahlawan itu hanya dapat mengeluarkan pedang dari batu hanya dengan kombinasi puzzle yang betul (sangat kompleks!boleh pening main puzzle nih)





0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...