Tuesday 6 March 2012

Sejarah Minuman Kegemaran Ramai-MILO



Minuman milo tercipta pada 1930-an ketika kemelesetan ekonomi bagi membantu kanak-kanak mendapat nutrisi yang secukupnye. Minuman ini dicipta oleh Thomas Mayne seorang pekerja kimia industri di NESTLE dengan menggunakan kemahirannya dalam kegunaan susu serta koko. Beliau bekerja di Sydney, Australia & tarikh tepat mengatakan beliau mencipta Milo pada 1934.




Nama Milo diambil sempena nama Atlit Greek iaitu Milon atau Milo yang kuat. Milo of Croton ini terkenal kerana hebat dalam perlawanan gusti di Sukan Olimpik Greek dan telah memenangi sebanyak 6 kali! Memang sesuai sangat bagi nama Milo, baru la peminumnya kuat bersukan. Milo juga dikaitkan dengan seorang lagi orang hebat iaitu Pythagoras, seorang ahli matematik yang rumusnya masih kita belajar sampai sekarang, kerana menyelamatkan pythagoras ketika bumbung rumahnya hampir runtuh dan berkemungkinan berkahwin dengan anak pythagoras, Myia.




Milo mengandungi sedikit theobromine yang mempunyai sifat seperti kafein yang menyebabkan ketagihan jika diambil lebih dari 15 sudu sehari. Milo kebanyakkanya popular di Malaysia, Singapura, USA, serta negara Asean dan Afrika. Jika ke luar negara, minuman ini mudah diperoleh dari kedai milik orang asean, mungkin sebab dah dipupuk minum zaman berzaman oleh penjajah masing-masing??




p/s: Minum milo anda jadi sehat dan kuat!


0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...