Monday 2 January 2012

Satelit Pengintip Cold War Sehebat Google Earth?



Kerajaan US baru-baru ini sudah melepaskan fail-fail lama mengenai Cold War, antara yang menarik ialah mereka pernah buat 20 satelit pengintip (dari tahun 1971-1986) yang mampu di zoom sampai kita boleh nampak rumah sendiri (mampu mengambil gambar 200 inches per second!), kalau zaman dulu pun dah sehebat tu sekarang??




Bagi budak-budak bio, Perkin-Elmer hanye sekadar company yang buat banyak produk makmal dalam bidang bioteknologi, tapi pade zaman Cold War, mereka bertanggungjawab utk membuat  kamera dan sistem optik bagi satelit pengintip US! Kodak pulak buat filem Lockheed pulak buat satelit.




Antara negara yang dorang intip adalah Soviet Union dan China, lepas satelit ambil gambar, filem akan dihantar balik ke bumi menggunakan payung terjun di Lautan Pasifik, pesawat C-130 Air Force akan ambil payung terjun dari udara gune cangkuk, memang macam cerita spy dah aku tengok.

Antara gambar yang diambil ialah misil Soviet Union, pangkalan kapal selam, base tentera udara sehingga selurah batalion askar yang sedang jalani latihan perang!

Setiap pekerja sebelum diambil bekerja akan disoal siasat oleh FBI termasuk ahli keluarge mereka,tabiat berjudi, senang terima rasuah serta sexsuality akan disiasat sampai mengambil masa 1 tahun. Para pekerja diletak berasingan,so mereka hanya tahu yang mereka kena buat komponen tertentu sahaja untuk elakkan rahsia bocor.

So now you know...


0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...