Wednesday, 26 October 2011

Penah Tau Tak Asal Kipas Siling??


Kipas siling kat umah merupakan perkara penting kehidupan kite di Malaysia (jimat dan sesuai tuk cuaca di Malaysia ni) tapi penah tak kite tanye ayah kite ke mak kite ke sape yang cipta bende alah ni??? rasenye tak sume orang tau yang orang India dah pakai kipas siling sejak 500 S.M lagi!! dieorang panggil bende ni Punkah pade asal nye bende ni adalah kipas portable (giler la zaman tu dah pandai pikir portable!) tapi zaman kolonial yang jadi kan ia fix kat siling. punkah ni di gerakkan secara manual dengan ade nye pekerja yang di upah khas tuk menarik bende ni bagi angin masuk, dipanggil punkawallah. confirm la bende ni orang kaye je mampu.huhu..antara tahun 1882 hingga 1886 baru la terciptanye kipas elektrik pertama oleh  Schuyler Skaats Wheeler.

                                                               pekerja sedang 'mengipas' tetamu

Punkah

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...