Sunday 23 October 2011

Bagaimane Menu McD Tercipta



Antare menu-menu McD yang tercipte pade ketika era pengurusan Ray Kroc setelah beliau membeli syarikat ini pade tahun 1961.


Fillet-o-Fish


Sekitar 1960-an, rakyat Amerika still amalkan Agama Katolik dengan bagus, so bile tibe ari Jumaat, mereka tak akan makan daging. Ini buat Ray Kroc pening kepale sebab sales mesti drop dan kedai pesaing seperti Big Boy akan rampas customer mereka yg sediakan ikan sebagai menu.

Ray keluarkan idea untuk jual Hula Burger iaitu roti burger dengan isi nanas panggang(serius aku tak kan beli), bile McD buat market test, rmai lagi suke Fillet-o-Fish yang dicipte oleh pemilik francias mereka Lou Groen, maka jadilah fillet-o-fish menu tetap McD yang pertame.


Big Mac


Big Mac yg rmai orang suke sebab kenyang bile makan dicipte oleh Jim Delligatti iaitu pemilk francais pade tahun 1967 di Pennsylvania, selepas setahun,kedai ni dapat keuntungan yang tinggi,so McD jadikan die menu wajib di setiap McD.


Egg McMuffin


Burger yang ni pun dicipte oleh pemilik francais McD iaitu Herb Peterson setelah mintak Ray Kroc rase burger cipataanye, lepas burger ni wujud McD mule lancarkan set untuk breakfast.


Chicken McNugget


Last skali, Ray Kroc punye chairman yang uruskan McD mintak Food Technician reka satu makanan dari ayam dengan saiz ibu jari tanpe tulang, maka lahirlah nugget yang sedap ni pade tahun 1983.













1 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...