Saturday 8 October 2011

Asal Usul Apple



Apple Inc maybe ramai yang dah tahu, kali ni nak cerite pasal epal sebenar. Dikatekan epal atau malus pumila var mitris berasal dari Asia ataupun Kazakstan. Bentuk epal terawal ni bentuknye kecik dan banyak biji. Rase pun masam tambah pulak dengan kaler yang kusam tak ceria macam epal sekarang.

Name epal ni dikatekan di ambil sempene name wanita, Api yang jage buah epal untuk raja Louis XIII di Perancis, sampai sekarang org Perancis panggil buah epal pomme d'api

Banyak teori tentang macam mane epal leh tersebar seluruh dunia, ade yang kate dari empayar Rom sebab banyak dicatatkan dalam sejarah mereka. Mereka biakkan pkok epal sampai jadi lebey kurang dengan epal yg kte slalu makan ni.







Ade juge yang kate empayar Mesir, sebab Ramses II perintah tanam banyak jenis epal di Lembah Nil pada kurun ke-13. Ade juge teori yg kate Alexander The Great yang bawak pulang epal ke seluruh empayar die lepas takluk Asia.

Amerika yang dulu xd epal pun dh terkenal dgn buah ni sebab John Chapman sebarkan biji benih epal ke serate Amerika ketika mengembara ke serate Amerika. Oleh kerane die suke sangat epal, orang rmai bagi die gelaran Jonny Appleseed.

Jonny Appleseed

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...