Saturday 13 August 2011

Kau Tahu Tak Stadium Terbesar di Dunia Kat Mane?

Silbersee, Nuremberg German

penah tak korang tengok gambar ni? sebuah tasik yang cantik barangkali pada pemikiran korang kan?? cuba korang pikir lagi sekali......tengok betol-betol......hah, tak dapat teka kan? ni lah stadium paling besar manusia penah bina dengan kapasiti penonton 400,000 orang!! tapi semua itu telah berlalu apabila stadium yang dibina oleh Nazi German ni tak sempat disiap kan dan foundation die pun telah bertukar jadi tasik. ape yang menarik nye stadium ini bukan sahaja dibuat sekali dengan tempat lumbe  kuda malahan di korek bukan didirikan! ye, asas stadium ni adalah mengunakan bentuk muke bumi disekeliling sebagai dinding stadium dan ia berbentuk ladam. bentuk nye diambil sempena Circus Maximus di Rom. Pembinaannye berhenti sebaik sahaja perang dunia ke-2 pade tahun 1939 and still Hilter masih berangan bahawasanye stadium ni akan siap pada 1945. bile tempat ni ditinggal kan air mule memenuhi ruang di sebelah utara stadium ni dan di sebelah selatan dipenuhi dengan sisa-sisa perang di bandar Nuremberg. sekarang jadi lah tasik yang diberi name Silbersee.

 Bentuk Asal Before and After


Secara rasminye sekarang stadium paling besar di dunia adalah ditempat kite tak akan terpikir pun, Korea Utara! satdium ni diberi name Rungnado May Day Stadium berkapasiti 150,000 orang!! ia dibina pade tahun 1989 di Pyongyang dan berbentuk bunga mekar.
 
Rungnado May Day Stadium


dan untuk pengetahuan anda, Stadium Nasional Bukit Jalil berade di tempat ke-9 dalam World Largest Stadium dengan kapasiti 100,200 orang. dibina pada tahun 1998 untuk sukan Komanwel 1998. 
Stadium Bukit Jalil waktu malam

Stadium Bukit Jalil

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...